Ulaşım
Ulaşım
Emirdağa Ulaşım
Konaklama
Konaklama
Nerede Kalınır
Nerede Yenir
Nerede Yenir
Yemeklerimiz
Yemeklerimiz
Tarihimiz
Tarihimiz
Emirdağ Spor
Emirdağ Spor

Emirdağ halk oyunlarının en çok beğenileni ve oynananı olan Dabandan, halkın ifadesiyle yöre için ‘’milli marş’’ hüviyeti kazanmıştır. Emirdağ’ın her düğününde en az üç-beş defa oynanır. Aslında bir erkek oyunu olan Dabandan, yeni  düğün anlayışı içinde kadınlar tarafından da sevilerek  ortaya konulur. Halk oyunları literatüründe kaşıkla oynanan kırık zeybek türü sınıfına giren Dabandan, ‘’ Bugün ayın on dördü’’ türküsünün zengin ritmi eşliğinde bol  vücut hareketleriyle seyredenleri de adeta büyüler. Halk oyunu bilmeyenlerin kullandığı, ‘’kolumu dahi oynatamam.’’ sözü Dabandan için geçerli değildir. Zira onun ezgisi duyulduğunda ve oyunu seyredildiğinde mutlaka iştirak edilir.
    Dabandan’ın ezgisi çalınmaya başlayınca ortalıkta bir sessizlik olur, merakla bekleyiş kimlerin oynayacağı ve oynamaya çıkanların ne kadar başarı sağlayacaklarıyla ilgilidir. Oyundaki karşılıklı uyum,  yaklaşmalar, ayrılmalar ve kavuşmalar aynı zamanda sosyal mesajlar taşır. Birlik ve

beraberlik  figürleri seyredenleri derin kültürel kavrayış ve anlayışlara sevk eder. Her oyunda olduğu gibi Dabandan  oyununda da  oynama zamanı ve yeri , Emirdağ halkının dünya görüşünü de yansıtır. Bir halk oyunun  oluşmasında töre ve törenler, toplumun düşünsel dinamikleri etkili olur. Dabandan ‘nın  aslında bir erkek oyunu olduğunu daha önce söylemiştik. Ancak son zamanlarda kadınların veya kadın-erkek karışık oynandığına tanık olmaktayız. Bu da halk oyunundaki sürerlik ve değişimin doğal bir sonucudur. Sosyal ve kültürel kendi mecrasında hareket ederken değişime de uğrar. Eşlerin karşılıklı oynamaları aile bağlarının güçlü  oluşunun bir göstergesidir.
     Dabandan oyunun ezgisi ve türkü  sözleri tesadüfen bir araya gelmiş öğeler değildir. Oyunun arka planında Emirdağ halkının duygu ve düşünce algısıyla toplumsal mesajı gizlidir. Yine oyunun oluşumunda ezgi, figür ve hareketlilik  açısından bir tören ritüelinin izlerini görmek mümkündür.
     Dabandan oyunun türküsünün  sözleri ;
‘’Bugün ayın on dördü
Yar saçını kim ördü
Ördü ise yar ördü
Ay karanlık kim gördü


Oğlan adın İsmail
İsmine oldum mail ’’   eklinde başlar. Bu sözlerin varyantına bir Mersin türküsünde rastlıyoruz;
‘’Bugün ayın on dördü
Kız saçını kim ördü
Ördüyse yarim ördü
İspat getir kim ördü’’
   Türkü sözlerinde geçen ayın on dürdü, dolunayın bir başka adıdır. Sevgilinin yüzü ayın on dördüne benzetilir.Arapça’dan gelen ve özel isim olarak kullanılan,
kadınlarda Bedriye, erkeklerde de Bedrettin ‘’ayın on dördü gibi" anlamına gelir.
  Dabandan oyunu; ezgisi, figürü ve mesajı ile Emirdağ kaynaklıdır. Haydi bakalım Edelerimiz  çalmaya başladı, kaşıklar da hazır, meydan hepimizi bekliyor.